Ce este soia?

Soia este leguma care se folosește din timpuri foarte vechi. Boabele au devenit, în timp, un subiect controversat. Asta din cauza faptului că există culturi care sunt modificate genetic. Cu toate acestea, beneficiile lor nu pot fi deloc contestate – atâta timp cât este vorba despre acele boabe care nu sunt modificate genetic.

Planta soia

Glycine max – cum mai este denumită – este, de fapt, o plantă. Una de cultură. Aceasta face parte din familia Faboideae, care este, în esență, o categorie din marea familia a plantelor leguminoase (care include lucerna sau fasolea).

Soia DEX

Din punct de vedere al dicționarului explicativ al limbii române, este definită ca fiind: „Plantă anuală din familia leguminoaselor, originară din China și Japonia, cu frunze trifoliate, mari, păroase (Glycine hispida = max). Păstaie ușor curbată, păroasă, galbenă, cu 2-4 boabe care conțin 34-39% protide, 19-20% substanțe grase și cantități importante de vitamine. În prezent cultivată pe tot Globul.

Are multiple îmbunătățiri ca plantă furajeră sau în indusria alimentară (ulei, făinuri, preparate care înlocuiesc carnea în alimentație etc.). Din uleiul acestei plante se prepară lecitină. Boabele sunt un aliment complet, ușor digerabil, energetic, remineralizant. Recomandată în regimul diabeticilor, iar uleiul pentru reducerea colesterolului.”

Soia Wikipedia

Mai multe informații despre plantă și boabe – germinație, maturitate, înflorire – găsiți aici. De asemenea, tot pe Wikipedia veți găsi legături externe ce vă oferă șansa de a descoperi mai multe informații adevărate și relevante despre această plantă.

Beneficii soia

Soia conține cantități mari de vitamine și minerale și de aceea este printre cele mai sănătoase alimente. Aceasta are multiple beneficii pentru organism.

  1. Deoarece conține o cantitate mare de fibre, face ca metabolizarea să aibă loc mult mai rapid. Acest lucru este benefic deoarece ajută la arderea grăsimilor.
  2. Este un substituent excelent atât pentru carne, dar și pentru produsele lactate sau chiar pentru ouă. Astfel, această legumă este alegerea ideală pentru persoanele care au ales să urmeze o dietă vegetariană.
  3. Având o cantitate mare de grăsimi nesaturate, ajută la scăderea colesterolului – în special al celui nesănătos. Prin urmare, boabele sunt utile în prevenirea problemelor cardiace.
  4. Când menopauza dă bătăi de cap femeilor, respectiva plantă vine în ajutorul. Pentru că sunt o sursă foarte bogată de izoflavoni (importanți pentru o funcționare optimă a sistemului reproducător feminin), ajută enorm la diminuarea, dar și la combaterea simptomelor neplăcute care vin odată cu menopauza: dispoziție schimbătoare, diferite durei sau bufeuri. Acestea simptome se datorează nivelului scăzut de estrogen care există la menopauză.
  5. Din nou, datorită cantității mari de fibre, este benefică pentru că rezolvă anumite probleme digestive care pot apărea din cauza carențelor de fibre. Acestea au rolul de a favoriza tranzitul intestinal.
  6. Mineralele pe care le conțin aceste boabe sunt magneziu, zinc, calciu și seleniu. Datorită aportului mare, întărește oasele și astfel previne osteoporoza.
  7. Sângele circulă mai optim datorită consumului de soia: pentru că sunt o sursă de fier și cupru. Aceste 2 minerale au un rol crucial în formarea eritrocitelor (globule roșii), ceea ce duce la o mai bună oxigenare a sângelui.
  8. Deoarece magneziu se găsește în diferite suplimente alimentare pentru că ajută la somn, am putea spune că unul dintre rolurile lui este și acesta – fiind inclus în componența boabelor. Pentru că oferă o stare de liniște și relaxare, favorizează calitatea somnului.
  9. Insulina este un hormon important pentru organism. În momentul în care apar deficite de insulină, apare diabetul. Boabele de soia au fost studiate pentru a se descoperi dacă sunt eficient în prevenirea diabetului și s-a dovedit că sunt. Acestea cresc semnificativ receptivitatea la acel hormon atât de necesar, insulina, și, prin urmare, riscul diabetului este redus.

Calorii și valori nutriționale

Deși abundă de vitamine și minerale, mai ales, trebuie consumată cu grijă deoarece are un număr relativ mediu spre mare de calorii. Pentru 100g produs, are 446 kcal, 20 g lipide (dintre care 2.9 g lipide saturate, 11 g lipide polinesaturate și 4.9 g lipide mononesaturate) și 0 mg colesterol. Acesta e un aspect extrem de important. De asemenea, mai conține 2 mg sodiu, 1.7 mg potasiu și 30 g carbohidrați (dintre care 9 g fibre și 7 g zahăr). În aceea ce privește proteinele, 100 g soia conțin 36 g.

Referitor la minerale și vitamine, conține o cantitate mare de magneziu (280 mg) și calciu (277 mg). Dar pentru că acestea nu sunt singurele, această legumă mai conține (la 100 g) și 15.7 g fier, 22 lU vitamina A, 6 mg vitamina C și 0.4 mg vitamina B6.

Așadar, este foarte sănătoasă și chiar dacă nu se consumă boabele, ci băuturi vegetale de soia sau lapte de soia beneficii există.

Contraindicații

Ca în cazul oricărui aliment, deși are numeroase beneficii, în unele cazuri este bine să fie consumată moderat. Uneori este chiar recomandată evitarea legumei. Unul dintre aceste cazuri este reprezentat de dereglările hormonale. În această situație nu este bine să se consume acest aliment, nici măcar lapte de soia sau diferite băuturi vegetale de soia și nici chiar fulgi de soia sau sos de soia.

Substanțele pe care aceasta le conține seamănă cu hormonul estrogen. Acestea tind să creeze o confuzie organismului și astfel există riscul de a se dezvolta diferite dezechilibre. O altă situație în care trebuie evitat consumul este problema care apare la glanda tiroidă. Mulți oameni se confruntă cu probleme de acest fel. Unele substanțe din componeță sunt anti-tiroide și astfel dereglează activitatea glandei.

Cum se prepară soia?

Boabele sunt foarte tari. Astfel că, prima dată trebuie hidratate. După ce s-au curățat de toate impuritățile și rămân curate, se lasă să se înmoaie într-o cantitate mare de apă: 4:1. După aproximativ 12 ore de când stau în apă, se pun la fiert. Cantitatea de apă trebuie să fie de 2 ori cât volumul boabelor de soia. Când încep să fiarbă, se lasă la foc mic pentru o durată mare de timp: 3 ore. În timpul în care fierb se adaugă puțină sare. Vom știi că boabele au fiert destul atunci când le putem sfărâma între degete.

Cum se gătește soia?

Folosită la multiple preparate, soia nu are limite când vine vorba de rețete. Se pot face paste sau chiar hamburgeri și desert. Asta deoarece aceasta se găsește în variate feluri pe piață. Astfel că putem consuma:

– salată cu soia, șnițele, frigărui, hamburger, musaca de legume, sarmale de post, paneuri, budincă de tofu, prăjitură vegană sau chiar gogoși.

Unde se găsește soia?

În multe produse și locuri. Pe site-ul www.naturafresh.ro se găsesc o varietate de produse sănătoase: sos de soia Shoyu eco cu conținut redus de sare, sos cu ghimbir sau sos Tamari – foarte potrivite pentru salate. De asemenea, o opțiune pentru intoleranța la lactoză este băutură vegetală de soia. Pentru prepararea sarmalelor putem folosi fulgi de soia bio, fulgi de soia mari bio, extra fini, fini sau granule bio.

Pentru iubitorii de „lapte cu cereale” dar în varianta vegană, opțiunea cea mai potrivită este combinația dintre musli proteic și băutura vegetală cu calciu sau băutura vegetală de orez, soia și ciocolată – pentru un plus de dulce.

Pentru un preparat rapid și o masă sănătoasă în fiecare zi, mixul de ghimbirorez sălbatic și soia bio este tot ce trebuie. La acesta se mai adaugă  și pasta miso cu orz, pasta hatcho miso eco sau pasta miso de orez și soia nepasteurizată – pentru un plus de gust din bucătăria japoneză.

Deși o legumă controversată, este la mare căutare de persoanele care aleg să renunțe la carne sau diferite produse animale deoarece este un înlocuitor foarte bun pentru ele. Beneficiile sunt multiple, iar dacă ne dorim o alimentație echilibrată nutritiv, trebuie să adăugăm neapărat în dieta noastră și soia.