Ce este meiul?

Atunci când ne gândim la mei, cu siguranță ne vine în minte ideea că acesta este hrană pentru păsări, fiind preferatul perușilor. Cu toate acestea, el este o pseudo cereală care poate fi consumată și de oameni. Și are numeroase beneficii pentru organism. Deși poate părea contraintuitiv, beneficiile sunt relaționate cu sănătatea inimii: scăderea tensiunii arteriale, a trigliceridelor și respectiv a colesterolului se datorează cantității mari de magneziu care se regăsește în acesta. O dietă echilibrată trebuie să conțină și acest aliment – consideră nutriționiștii.

Planta mei

Planta – Panicum miliaceum, așa cum mai este cunoscut, face parte din familia gramineelor, fiind o plantă erbacee. Are flori de culoare alb-gălbui și, de cele mai multe ori, este folosit ca hrană pentru animale. Nu se știe care este strămoșul ei și nici locul în care a fost pentru prima dată cultivat. Tot ceea ce se cunoaște este că a apărut în Transcaucazia și în China în urmă cu 7000 de ani.

Mei DEX

Dicționarul explicativ al limbii române spune că este „plantă erbacee din familia gramineelor, cu inflorescență ramificată, cu flori albe-gălbui, folosită ca nutreț pentru vite. Varietate de mei cu florile dispuse în spiculețe care formează o inflorescență compusă. Plantă erbacee cu frunze în formă de lane și cu fructele ca niște boabe mici, alburii, foarte lucitoare.”

Mei Wikipedia

Panicum miliaceum este o cultură de cereale cu multe denumiri comune, acesta este cultivată în principal pentru hrana animalelor, dar ca nutreț de cereale, este foarte deficitar în lizină și are nevoie de completare. Cultivarea meiului ca hrană pentru oameni a fost adoptată recent, accesați acest link  pentru a afla mai multe informații despre această plantă.

Beneficii mei

Cerealele comune au multiple beneficii pentru sănătate, însă unele pot avea gluten. Având în vedere faptul că acesta nu poate fi tolerat de toți oamenii, meiul vine ca o alternativă sănătoasă care are la fel de multe beneficii.

– Se găsește o cantitate mare de magneziu, ceea ce înseamnă că acesta protejează foarte mult inima. Ajută la scăderea tensiunii arteriale. De asemenea, riscul unui infarct este scăzut dacă veți consuma această plantă- asta în special în cazul oamenilor care sunt diagnosticați cu arteroscleroză și diabet.

– Consumat regulat, are rolul de a scădea nivelul zahărului din sânge. Studiile au demonstrat că acest lucru se întâmplă într-un procent foarte mare, de 70%, mai ales în cazul persoanelor cu diabet.

– Antioxidanții care se găsesc în acest aliment sunt foarte mulți. Se cunoaște deja importanța acestora în lupta cu diferitele forme de cancer.

– Colesterolul din sânge ajunge să fie și el scăzut datorită consumului de mei, deoarece se reduc trigliceridele. Astfel, sunt scăzute și riscurile de a dezvolta probleme cardiace. În Coreea s-a derulat un studiu care a avut ca rezultat faptul că, în problema colesterolului, meiul este mai eficient decât orezul alb.

– În mei se regăsește și o mare cantitate de fosfor. Acesta ajută celulele să se regenereze și astfel este important pentru refacerea țesuturilor afectate de diferite infecții sau boli.

– Calculii biliari sunt o problemă cu care se confruntă multă lume (adică pietre la vezica biliară) – făcând parte din categoria produselor care conțin multe fibre insolubile, consumul de mei are beneficii asupra vezicii biliare: previne formarea calculilor.

– Tot datorită fibrelor care există în mei (și în toate cerealele integrale, de altfel), femeile care sunt la premenopauză sunt protejate de cancerul la sân.

Calorii și valori nutriționale

Acesta conține puține calorii, foarte mult fosfor, mangan, dar mai ales cupru. Care sunt valorile la o cană de mei care a fost gătit?

– calorii: 207

– cupru: 31% dza (doza zilnică recomadată)

– fosfor: 25% dza

– mangan: 24% dza

– magneziu: 19% dza

Contraindicații mei

Pe cât este de sănătos, pe atât de mult nu este recomandat unei anumite categorii de persoane: cele care au tendință spre hipotiroidism (se pierde foarte greu în greutate, părul cade, persoana e obosită aproape întotdeauna, iar extremitățile sunt mereu reci). De ce este contraindicat?

Deoarece conține goitrină – acesta este un hormon. Activitatea lui provoacă interferențe cu procesul de sintetizarea al hormonilor tiroidieni. Din cauza acestei interferențe este recomandată evitarea lui pentru persoanele cu astfel de probleme.

Cu toate acestea, studiile au demonstrat că are efecte negative asupra organismului persoanelor care suferă de hipotiroidism, doar dacă acele persoane au carențe de iod. Însă și în acest caz se poate consuma doar dacă se iau suplimente de iod. Altfel nu este recomandat.

Cum se prepară mei?

Una dintre opțiunile de preparare a meiului este fierberea, pentru a se putea folosi în loc de orez sau piure de cartofi. Prima dată se spală foarte bine meiul în ape repetate. În acest timp se curăță toate impuritățile care pot apărea la suprafața apei. Apoi, la fel ca în cazul boabelor de soia, se lasă la hidratat peste noapte. În următoarea zi se poate fierbe timp de 20-30 de minute. După fierbere se poate folosi la diferite preparate precum supe sau salate.

O altă opțiune pentru consum este făina. Aceasta se obține prin râșnițarea boabelor de mei. Împreună cu apa se formează făina care poate fi un ingredient, pe lângă făina albă, pentru fabricarea pâinii.

O a treia opțiune este prăjirea, fiind astfel un înlocuitor al susanului sau al nucilor prăjite. După prăjire se poate adăuga în diverse preparate, continuându-se fierberea.

Cum se gătește mei?

Așa cum este menționat mai sus, pseudo cereala poate fi consumată într-o varietate de forme: terci, în supe cremă de legume, prăjit cu varză de bruxelles, budincă, mămăligă din făină de mei, drob cu diverse cereale și semințe de dovleac, pilaf, pâine, sarmale și multe altele.

Unde se găsește?

Pe site-ul www.naturafresh.ro se poate comanda mei bio DAVERT la 500g și mei eco la 500 g. Ambele produse sunt perfecte pentru a pregăti toate exemplele de rețete menționate mai sus.

De asemenea, pentru persoanele care preferă băuturile vegetale în detrimentul laptelui clasic, există pe piață varianta de băutură vegetală din mei eco la 1L. Aceasta este un substituent plin de nutrienți pentru orice sortiment de lapte obișnuit.

Deși par puține, aceste produse sunt exact ceea ce trebuie pentru a permite oricărei persoane să-l adauge în alimentație.

Așa cum se poate observa, această pseudo cereală este o sursă fantastică de nutrienți. Acele boabe mici, pe care poate unii dintre noi nu am crezut ca le putem consuma și noi, ca oameni, conțin o foarte mare parte din mineralele necesare organismului. Beneficiile pentru sănătate nu sunt deloc de neglijat. Dimpotrivă.

Nutriționiștii recomandă consumul acestei plante pentru un stil de viață sănătos și o dietă echilibrată nutrițional.