Nu mai este un secret faptul că suntem tot mai preocupați să avem un stil de viață cât mai sănătos. Agitația cotidiană, stresul și alți factori externi ne îndeamnă să facem rapid schimbări în ceea ce privește dieta zilnică. Astfel, ne îndreptăm atenția către așa zisele alimente minune care vin la pachet cu beneficii nebănuite pentru organism. Este și cazul semințelor de chia care, pe cât de mici sunt, pe atât de importante sunt pentru o alimentație echilibrată.

Ce este chia?

Înrudită cu menta autohtonă, planta chia își are originile în Mexic. Cunoscută în știință drept Salvia Hispanica, este cunoscută mai ales pentru semințele bogate în nutrienți.

Chia DEX – conform dicționarului, aceasta se definește ca fiind o plantă anuală înrudită cu menta, originară din America de Sud, ale cărei semințe sunt folosite în alimentație.

De beneficiile acestora s-au bucurat oamenii din cele mai vechi timpuri. Astfel, în cultura mayașă, chia înseamnă putere, iar de aici putem să tragem multe concluzii. Întreaga istorie a plantei poate fi consultată și pe pagina de Wikipedia Chia.

Cât despre semințe, acestea sunt albe sau negre și la prima vedere ne duc cu gândul la mac. Dacă acestea nu sunt încă dezvoltate, vor prezenta o culoare maronie.

Beneficii și proprietăți

1. Ajută tranzitul intestinal

Bogate în fibre, ne ajută la reglarea tranzitului intestinal. Ajunse în stomac, acestea se vor transforma într-o masă gelatinoasă, mărindu-și astfel volumul (de până la 10 ori). Din acest motiv, semințele de chia vor funcționa precum un prebiotic, ajutând și la o mai bună hidratare.

2. Întărește oasele și dinții

Sunt bogate în calciu despre care știm că este esențial în dezvoltarea și menținerea unui sistem osos sănătos. De asemenea, datorită aportului semnificativ de zinc (și împletit cu cel de calciu) asigură sănătatea orală, având și efect antibacterian.

3. Are efect puternic antioxidant

Pe lângă faptul că luptă cu efectele produse de înaintarea în vârstă, semințele de chia luptă și împotriva cancerului. Fie că vorbim de prevenție sau de tratare, acestea contribuie la starea de bine a organismului, ajutându-l să se recupereze.

4. Ajută la slăbit

Nu garantează schimbări minune peste noapte, însă cu timpul efectele nu vor întârzia să apară. Semințele de chia îți vor oferi o senzație de sațietate și din acest motiv nu vom mai fi tentați să dăm iama la frigider din oră în oră.

5. Crește performața sportivă

Bogate în proteine, semințele devin aliatul celor care își doresc creșterea musculaturii, fiind principala sursă de proteină vegetală. Mai mult de atât, oferă și energie necesară în desfășurarea antrenamentelor.

6. Întărește inima

Aceste semințe furnizează o cantitate impresionantă de acizi grași Omega 3. ajutând astfel la reducerea tensiunii arteriale. În plus, introduse în dieta zilnică, acestea ajută la reglarea colesterolului și deci la întărirea vaselor de sânge.

7. Ajută sistemul imunitar

După cum ne-am dat deja seama, sunt bogate în vitamine și minerale care ajută la întărirea sistemului nostru imunitar. Sunt excelente în cazul răcelilor și a gripelor, trecând mai ușor peste boală.

8. Previne instalarea diabetului

Acestea joacă un rol primordial în reglarea nivelului de zahăr din sânge, prevenind astfel diabetul. De asemenea, sunt recomandate și în dieta bolnavilor întrucât au un indice glicemic scăzut.

9. Stimulează activitatea creierului

Bogate în Omega 3, îmbunătățesc astfel activitatea creierului. Amplifică activitatea cerebrală, sistemul nervos și ajută la capacitatea de memorare și de concentrare.

10. Reduce durerile articulare

Prin simplul fapt că sunt îmbogățite cu acizi grași, semințele luptă împotriva problemelor articulare și reduc astfel durerile și inflamațiile provocate de acestea.

Calorii și valori nutriționale

100 de grame de semințe furnizează 486 de kilocalorii. După cum spuneam și mai sus, acestea sunt un super aliment bogat în nutrienți esențiali organismului, după cum urmează (raportat la suta de grame):

Macronutrienți

  • carbohidrați, 42 g
  • fibre, 32 g
  • lipide, 31 g
  • proteine, 17 g

Vitamine

  • Vitamina A, 54 mg
  • Vitamina B3, 9 mg
  • Vitamina C, 2 mg

Minerale

  • Calciu, 631 mg
  • Fosfor, 860 mg
  • Magneziu, 335 mg
  • Potasiu, 407 mg
  • Fier, 8 mg

Contraindicații

Beneficiile își spun cuvântul, însă există și o serie de contraindicații. Astfel, persoanele care suferă de hipotensiune, cei care deja consumă multe fibre într-o zi și au probleme de digestie.

Deși nu sunt studii care să demonstreze impactul pe care îl au asupra femeilor gravide sau care alăptează, se recomandă să se evite consumul semințelor în cazul acestora.

De asemenea, nu se recomandă celor care se pregătesc pentru o intervenție chirurgicală, întrucât scad tensiunea.

Cum se prepară chia? – Rețete chia

Internetul abundă în rețete care mai de care mai sofisticate, iar semințele nu au fost scăpate din vizorul gurmanzilor și a bucătarilor. Astfel, acestea se pot folosi atât la prepararea felurilor principale, cât și la deserturi sănătoase și îndrăgite de copii.

Budinca de chia

Această rețetă deosebit de simplă îți asigură necesarul de vitamine și senzația de sațietate pe tot parcursul zilei. Ai nevoie de lapte, semințe și fructe după preferințe și, bineînțeles, răbdare. Pentru a se forma consistența de gel care ne duce cu gândul la budincă, produsul trebuie ținut câteva ore la frigider.

Clătite cu semințe

Nu schimbăm cu nimic rețeta originală de clătite, însă adăugăm în compoziție o linguriță sau două de semințe. Totul ține de creativitatea noastră în bucătărie.

Brioșe pline de nutrienți

Nici în acest caz nu schimbăm rețeta originală, ci doar mai adăugăm un super aliment în plus. Astfel, transformăm brioșele într-o gustare sănătoasă, cu multe beneficii pentru sănătate.

Terci din ovăz și semințe

O variantă bună și hrănitoare pentru micul dejun o constituie terciul din ovăz. Alături de acesta, adăugăm o linguriță de semințe și fructe, iar prima masă a zilei poate fi savurată fără eforturi prea mari în bucătărie.

Chia în salate și supe cremă

După cum spuneam, aceste semințe sunt versatile și se pot folosi și în felurile principale de mâncare. Așa că, data viitoare nu uita să le adaugi în salate sau deasupra supelor cremă, alături de parmezan.

Unde se găsește chia? – Produse și preț chia

Deși își are originile în America de Sud, semințele de chia sunt accesibile și în România, granițele fiind astfel spulberate. Pe site-ul Natura Fresh se găsesc o mulțime de produse care au la bază chia, iar noi ne aflăm doar la un click distanță față de toate beneficiile aduse de acest aliment minune.

Semințele de chia se găsesc aici, în varianta de 210 grame sau în cantitate dublă de 420 de grame, precum și într-o variantă de semințe eco de 200 de gr. Pentru patiserie și smoothie-uri putem opta pentru varianta chia pudră.

Dacă vrei să ai parte de un mic dejun rapid și nutritiv, acest supermix îți va fi mai mult ca sigur de folos. 350 de grame din acest produs super gustos îți vor garanta suficiente mese de care să nu te plictisești. Mai mult, există și această variantă cu zmeură și in.

Pentru deserturi rapide, super gustoase, dar și sănătoase avem următoarele două opțiuni, chia cup Sunny Mango și chia cup Deep Berry.

Acest cookie cu chia și lămâie constituie gustarea ideală dintre mese și îți asigură toți nutrienții de care ai nevoie.

Batoanele sunt o alternativă bună pentru gustarea dintre mese sau înainte de antrenamente și avem:

  • Baton proteic cu chia și spirulină raw eco, aici
  • Baton Roobar chia și cocos raw eco, aici
  • LifeBar plus baton cu chia, orz verde și fistic raw eco, aici

Pofta de mâncare dintre mese poate fi liniștită și cu biscuiți și ciocolată, întrucât semințele le transformă în alimente sănătoase și sigure pentru organism.

  • Biscuiți din ovăz cu turmeric și chia bio, aici
  • LifeCrackers cu chia și cânepă raw eco, aici
  • LifeCrackers cu chia și in raw eco, aici
  • Ciocolată cu 70% cacao și chia raw eco, aici

Astfel, semințele de chia susțin faptul că esențele tari se țin în sticluțe mici. Consumate în mod regulat, acestea aduc beneficii pe termen lung organismului, fiind un prim pas făcut către o viață sănătoasă și lungă.