Deși pare un stil de viață greu de ținut, un stil de viață fără zahăr înseamnă un stil de viață sănătos, care îmbunătățește funcțiile organismului.

Pentru a putea vorbi despre o viață „fără zahăr”, trebuie să începem cu o scurtă introducere despre ceea ce înseamnă, de fapt, zahărul.

Ce înseamnă zahăr?

Conform site-ului Wikipedia, zahărul este un aliment obținut din sfecla de zahăr sau din trestia de zahăr, cu un conținut mare de zaharoză (un dizaharid solid, alb, cristalin), care îi conferă un gust dulce pronunțat. Este folosit în alimentație pentru a îndulci mâncărurile și băuturile, dar și drept conservant. Se digeră repede, constituind o sursă rapidă de glucoză, un monozaharid care este folosit în celulele biologice pentru producerea de energie. Există două tipuri de zahăr: zahărul brut, nerafinat, care, pe lângă zaharoză, mai păstrează și urme din alte substanțe naturale provenite din planta de extracție, și zahărul alb rafinat, care conține exclusiv zaharoză, toate celelalte substanțe fiind înlăturate prin procedee chimice.

Tipuri de zahăr

Tipurile de zahăr le putem clasifica în funcţie de culoare (alb şi brun) sau granulaţie (de la zahărul pudră până la zahărul Demerara cu cristale foarte mari).

Glucoză –E vorba despre tipul de zahăr găsit în legume. Când e consumat, provoacă o creștere foarte rapidă a nivelului de zahăr din sânge.

Miere și fructoză- Mierea e produsă în mod natural de albine și are diverse arome. Conține glucoză, sucroză și apă. Fructoza, în schimb, e zahărul din fructe – foarte dulce și e absorbită mult mai încet decât alte tipuri de zahăr. Așadar, nu provoacă o creștere foarte rapidă a nivelului de zahăr din sânge.

Ce înseamnă „fără zahăr”?

Fără zahăr nu înseamnă neapărat mai sănătos, atâta timp cât înlocuiești zahărul cu grăsimi sau cu carbohidrați. Fără zahăr, înseamnă eliminarea adaosului de zahăr adăugat cu scopul de a îmbunătăți sau îndulci gustul.

Efectele nocive ale zahărului

Chiar dacă organismului nostru îi este poftă de dulce, trebuie să fii atent la sursa la care apelezi pentru a obține dulcele precum și la dozele pe care le consumi. Încearcă pe cât posibil să menţii o dietă echilibrată.

Despre efectele nocive ale zahărului poți citi mai pe larg în acest articol.

Consumul excesiv de zahăr ne poate afecta sănătatea. Nutriţioniştii susţin că este chiar mai periculos decât grăsimea, deşi îi este acordată o atenţie scăzută. Ce se întâmplă însă cu organismul după ce reducem cantitatea de zahăr? Un articol pe această temă, care arată exact ce se întâmplă cu organismul nostru în momentul în care alegem să renunțăm la zahăr poți citi aici.

Îndulcitori naturali

Îndulcitorii naturali conțin zaharuri simple ușor de digerat, procesul de prelucrare implică o intervenție industrială minimă, iar astfel produsul final nu conține elemente nocive. Mulți îndulcitori au un conținut redus caloric și glucidic care îi fac ideali atât pentru bolnavii de diabet cât și pentru persoanele preocupate de sănătatea lor. Câțiva dintre îndulcitorii naturali sunt:

Mierea de Manuka

Mierea de Manuka- unul dintre elementele de bază atunci când discutăm despre wellness sau despre un stil de viață sănătos. Mierea este nu doar un dulce sănătos al stupului, ci și unul dintre cele mai vechi remedii natural din lume.

Este un dulce fără zahăr, o lingură de miere de manuka conține aproximativ 17g de glucide și 60 de calorii. Citește tot ce trebuie să știi despre mierea de Manuka în acest articol.

Xilitolul

Xylitol – este o alternativă sănătoasă la dulcele de toate zilele.

Are e o structură cristalină, cu o putere de îndulcire comparabilă cu a zahărului. În mod natural, el se găsește în multe fructe și legume, dar provine, în special, din porumb sau din copacii de mesteacăn. Mai este cunoscut și sub denumirea de „zahăr de mesteacăn”. Cuvântul Xylitol provine de la rădăcinile grecești „xylo-” care înseamnă „lemn” și „-itol” care înseamnă „alcooli de zahăr”.

Ștevia–un înlocuitor perfect pentru îndulcitorii artificiali încărcați de aditivi.

Este de 200-300 de ori mai dulce decât zahărul, astfel este nevoie de o cantitate minimă pentru prăjituri, sucuri, sau la cafea. De asemenea, ștevia este rezistentă la prepararea termică așa că poate fi folosită fără griji pentru prăjiturile la cuptor, de exemplu.

Cum scapi de pofta de dulce

Printre factorii principali care provoacă pofta de dulce se numără nivelul scăzut de proteine, dar și de carbohidrați complecși (pentru energie) și de grăsimi bune (necesare creierului). Astfel, dacă vrei să scapi de pofta de dulce, dieta ta zilnică trebuie să conțină macronutrienții enumerați mai sus.

Fără acești macronutrienți, consumul de carbohidrați simpli (dulciuri, produse rafinate, procesate etc) te vor lăsa flămând și dornic de mai multă mâncare nesănătoasă.

Produsele dulci, fără zahăr, care te vor ajuta să ții în frâu consumul de zahăr sunt: 

Fructele uscate

Ele sunt ideale ca gustare energizantă, numai bună de luat cu tine la drum, pe munte sau la birou, și chiar în vacanțe. Sunt ușoare și sățioase.

Ciocolată fără zahăr

În materie de dulciuri, ciocolata este cel mai iubit desert. Consumul de cacao are anumite beneficii pentru sănătate. Medicii cardiologi din Elveția și Statele Unite ale Americii consideră că produsul de ciocolată fără zahăr, sau ciocolată amăruie cu un procent de cacao de cel puțin 70% este „aspirină dulce”. Motivul este reducerea riscului de apariție a bolilor cardiovasculare și a incidenței trombozelor. Asta deoarece cacao conține foarte mulți polifenoli care protejează inima prin reducerea procesului de oxidare a lipoproteinelor cu densitate mică – adică LDL – colesterolul rău.

Citește mai multe despre curiozități legate de ciocolată în acest articol.

Prăjitură de quinoa cu fructe, fără făină și zahăr

Este un desert care conține foarte multe fibre, proteine și fier, astfel, aceasta activează mișcările bolului alimentar și senzația de sațietate va dura mai mult timp.

Este o rețetă rapidă, fără zahăr și fărină și foarte simplă de făcut, pe care o găsești aici. De acest desert se pot bucura persoanele cu diabet, cele care vor să slăbească și cei care au intoleranță la gluten.

Atunci când vine vorba de îndulcitori naturali, contraindicațiile apar mai ales atunci când vorbim de excese. Așadar, trebuie consumate cu precauție. Mai mult, eticheta necesită o atenție sporită deoarece unii conțin adaos de fructoză sau îndulcitori artificiali.

Este bine cunoscut faptul că mulți oameni au un stil de viată nesănătos și fac exces de alimente care conțin zahăr. Dacă dorești o dietă sau un stil de viață sănătos, fără zahăr, cel mai probabil va trebui să-ți gătești mâncarea acasaă. Chiar dacă este un proces dificil la început, el este benefic pentru organism iar rezultatele sale vor apărea în cel mai scurt timp posibil.

În concluzie

Pentru sănătatea organismului tău și o viață sănătoasă, îți recomandă un stil de viață fără zahăr. În primele zile în care începi să reduci consumul de zahăr, poți experiementa o formă de așa-zis sevraj. Pot să apară stări de oboseală și apatie, dureri de cap și poftă accentuată de mâncare. Însă, după câteva zile, organismul se adapteaza schimbării și începe să resimtă din plin efectele pozitive ale renunțării la zahăr.