Alimentele fără gluten sunt alimentele care asigură una dintre cele mai sănătoase diete pentru persoanele care au intoleranță la gluten.

Boala celiacă (intoleranța la gluten) este o afecțiune cronică intestinală, caracterizată prin atrofie vilozitară (a pliurilor intestinului subțire) și malabsorbție. Manifestările clasice se regăsesc în diaree, steatoree, meteorism, flatulență, scădere ponderală, toate apărute ca urmare a expunerii mucoasei intestinale la contactul cu anumite proteine din dietă, generic denumite gluten, conținute în grâu, secară, orz dar se poate ascunde şi în alte produse în afară de cele de panificație (în sosul de soia, în bere sau mezeluri. Ea răspunde prompt la excluderea glutenului/cerealelor „toxice” (imunogenice) din dietă.

Bola celiacă poate fi întâlnită atât la adulți, cât și la copii, fiind cea mai frecventă afecțiune indusă de nutriente la adult.

 O dietă fără gluten implică excluderea totală a produselor ce conțin proteina denumită gluten. Dieta fără gluten este dedicată în special pentru tratarea bolii celiace. Boala celiacă mai poartă numele de sprue celiac, enteropatie gluten sensibilă, enteropatia glutenica sau sprue nontropical.

1. Simptome boala celiacă

Principalele semne și simptome la adulți sunt:

  • diaree;
  • flatulență;
  • scădere în greutate;
  • oboseală;
  • durere abdominală severă;
  • greață;
  • constipație;
  • vărsături;
  • anemie;
  • reflux gastroesofagian.

2. Produse fără gluten

Multe dintre alimentele sănătoase şi delicioase sunt în mod natural fără gluten:
• Boabe de fasole, linte, seminţe şi alune (oleaginoase);
• Ouă proaspete;
• Carne proaspătă, peşte şi pasăre ( dar nu gătită sub formă de sniţel, pane sau marinată);
• Fructe şi legume;
• Majoritatea produselor lactate.

Alimentele din lista de mai jos nu au gluten și sunt foarte sănătoase căci au foarte multe proprietăți nutritive și beneficii:

Quinoa

Este sămânța unei plante cunoscute științific sub numele de Chenopodium quinoa. Este mai bogată în nutrienți decât majoritatea plantelor cu boabe. Deși quinoa este preparată și consumată ca un bob de cereale, este clasificată drept pseudocereală, deoarece nu crește pe iarbă ca grâul, ovăzul sau orezul. Ca pseudocereal fără gluten, quinoa este potrivită pentru persoanele intolerante sau alergice la gluten. Cercetările indică faptul că utilizarea quinoei într-o dietă fără gluten, în loc de alte ingrediente obișnuite fără gluten, crește valoarea nutritivă și antioxidantă din dieta ta. Citește în acest articol mai multe despre quinoa.

Produsele pe bază de quinoa sunt bine tolerate și, prin urmare, pot fi o alternativă potrivită la grâu, atât în forma sa originală, cât și în produse precum pâinea sau pastele.

Amaranth

Este o plantă înaltă – aproape 2 m – cu frunze late verzi, flori de culoare roșu aprins sau auriu.  Este uneori denumit „pseudo-cereala” datorită structurii sale nutriționale, similară cu a cerealelor. Amararantul este un aliment versatil care poate fi utilizat in diferite feluri de mancare. El poate fi măcinat și transformat în făină. Faina astfel obținută se folosește pentru pâine sau alte produse de panificație.  Fiind o cereală care nu conține gluten, îl face să fie o alegere perfectă pentru persoanele cu boala celiacă sau intolerață la gluten.

Citește mai multe informații despre amaranth în acest articol.

Hrișcă

Hrișca este o pseudocereală, ca și quinoa sau amarantul, bogată în elemente nutritive, în special (vitaminele E, B1 şi B2, fibre, proteine, fosfor, magneziu, zinc, seleniu şi fier). Spre deosebire de grâu, aceasta nu conține gluten, fiind o alternativă sănătoasă la cerealele clasice. Semințele de hrișcă pot fi consumate crude, prăjite sau fierte. Se pot consuma simple sau în amestec cu alte alimente, în numeroase combinațiiAre o mulțime de proprietăți pe beneficii, despre care poți citi mai multe aici.

Chia

Din categoria produselor fără gluten face parte și acest ingredient minunte- chia. Semințele plantei, albe sau negre, au o mulțime de beneficii asupra organismului și sunt recomandate ca fiind un super-aliment. Ele pot fi consumate crude, dar și preparate termic, sub mai multe forme: hidratate în apă sau în lapte, măcinate, sub formă de pudră sau făină.

În acest articol afli mai multe detalii despre acest produs fără gluten, minune, precum și câteva rețete de mâncare în care să folosești semințele de chia.

Mei

Face parte din familia gramineelor, fiind o plantă erbacee. Cu toate acestea, el este o pseudo cereală care poate fi consumată și de oameni, având numeroase beneficii pentru organism.

Acest studiu, din 2002 a analizat efectul meiului asupra glicemiei, descoperind că acesta scade nivelul zahărului în sange mai mult decât o fac orezul și grâul.

Odată măcinat, meiul se transformă într-o faină bogată în fibre, proteine, minerale, vitamine, dar săracă în grăsimi. Ea este un produs fără gluten, care va da preparatelor tale o aromă asemănatoare nucilor, o culoare cremoasă și o textură sfărămicioasă, de blat de tort. Poate fi folosită în paine, aluat de pizza și lipii, brioșe, clătite, waffles sau prăjituri. Află totul despre mei, în acest articol.

Soia

Soia este leguma care se folosește din timpuri foarte vechi și care, deși abundă de vitamine și minerale, trebuie consumată cu grijă deoarece are un număr relativ mediu spre mare de calorii.

Migdale

Din migdale se obține făina de migdale- un produs fără gluten, obținut prin măcinarea semințelor de migdal. Această făină conține puțini carbohidrati, are o textură ușoară, o aromă neutra și este plină de nutrienți: Ea se poate folosi în rețete în care ai nevoie de o consistență de blat de tort sau vrei să înlocuiești pesmetul: plăcinte, brioșe, checuri, fursecuri sau prăjituri.

Năut

Năutul este un aliment fără gluten, care vine la pachet cu un procent ridicat de proteine. Este bun pentru îmbunătățirea digestiei, menținerea greutății și reducerea riscului de apariție a unor boli. Reprezintă un înlocuitor excelent al cărnii, o ceașcă de boabe conținând aproximativ 15 grame de proteine, fapt ce reprezintă unul dintre cele mai importante beneficii nutritive.

Uscate si macinte, boabele se transforma intr-o faina de naut bogata in fibre, proteine, vitamine și minerale. Citește mai multe despre năut aici.

Miere de Manuka

Provine din florile speciilor de arbori Leptospermum, mai exact din nectarul florilor pe care albinele îl adună. Acest arbor, originar din Noua Zeelandă, a fost unul popular printre triburile Maori, care îi foloseau lemnul roșiatic și tare ca material de construcții iar scoarța și frunzele erau folosite în scop medicinal. Este singura miere medicinală existentă în lume, recunoscută și certificată de autoritățile medicale în urma mai multor studii științifice riguroase.

3. Concluzie

În concluzie, boala celiacă are ca principal remediu dieta fără gluten. Totuși, este important să nu excluzi glutenul din alimentație până nu ești diagnosticat de medic cu acestă afecțiune. Așadar, dacă corpul tău manifestă simptomele descrise la punctul 1, ar trebui să consulți un medic și să îți incluzi în dieta alimentară produse fără gluten.