Prezentul articol are rolul de a clarifica semnificația unor concepte precum vegetarian, vegan și raw vegan,  cu scopul de a informa și de a prezenta beneficiile fiecărui tip de dietă.

Ce înseamnă vegetarian?

Dicționarul Explicativ al Limbii Române ne prezintă o serie de definiții ale cuvântului ”vegetarian”, cum ar fi:

1. Adj. (Despre alimentație, dietă etc.) Care se bazează (numai) pe produse vegetale (și pe lactate).

2. S. m. și f. Adept al vegetarianismului. (Adjectival) Persoană vegetariană. [Pr.: -ri-an] – Din fr. Végétarien.

3. Care mănîncă numaĭ vegetale (sau și lapte și ouă, dar nu carne și pește, adică nu ucide ca să mănînce, și nicĭ nu bea vin ori spirtoase): vegetarianu e lipsit de ferocitatea carnivoruluĭ. Adj. Fără carne, pește și vin: regim vegetarian.

Vegetarianismul este atestat din secolul VI î.Hr., însă abia din jumătatea mileniului I î.Hr.putem vorbi de o mișcare vegetariană. Pitagora, matematicianul și filosoful grec (570-495 î.Hr.) este cel mai timpuriu susținător vocal al vegetarianismului. Motivele erau filosofice și aveau la bază conceptul de metempsihoză, însă și faptul că evitarea cruzimii față de animale este un factor cheie și în evitarea violenței între oameni. De asemenea, în paralel, în aceeași perioadă, mișcări religioase precum hinduismul și budismul au descurajat violența față de animale și au promovat o dietă vegetariană.

În secolul al XIX-lea a fost înființată prima Societate a Vegetarienilor, iar în Londra apar primele restaurante vegetariene. În secolul XX, vegetarianismul se dezvoltă mai mult pe fondul unei mișcări ecologiste, al mișcării pentru drepturile animalelor, și din considerente de sănătate.

Vegetarieni faimoși: Platon, Leonardo da Vinci, Benjamin Franklin, Franz Kafka, Lev Tolstoi Mahatma Gandhi, Albert Einstein, George Bernard Shaw ( sursa: Prin istorie fără carne. O istorie a vegetarianismului).

Astăzi, dieta vegetariană se bazează pe excluderea din alimentație a produselor animale, în afară de ouă și lactate cu proveniență animală. Un termen mai potrivit actual pentru a defini o persoană vegetariană în prezent ar fi cel de ”ovo-lacto-vegetarian.” În funcție de alegeri și preferințe, o persoană poate fi doar lacto-vegetarian (precum vegetarienii hinduși din India) sau ovo-vegetarian (persoane care exclud lactatele din dieta lor). Api-vegetarianismul include mierea ( Sursa: Wikipedia).

Organizația Mondială a Sănătății a plasat în 2017 carnea roșie procesată laolaltă cu tutunul și azbestul ca și potențiale cauze pentru cancer ( Sursa: WHO report says eating processed meat is carcinogenic: Understanding the findings).

Știați că există o Asociație a Vegetarienilor în România? Pentru mai multe informații, accesați acest link.

Ce înseamnă vegan?

VEGÁN, -Ă, vegani, -e, s. m. și f., adj. 1. S. m. și f. Persoană care nu consumă și nu folosește produse de origine animală. 2. Adj. (Despre diete) Compus din astfel de produse (Sursa:DEX).

Termenul ”vegan” și conceptul de ”veganism” au apărut în 1944. Acest stil de viață însă își are originile în 1806, când Dr.William Lambe, în Londra, alege să-și schimbe stilul de viață, susținând că doar produsele de origine vegetală sunt potrivite pentru ființele umane. În 1837, Sylvester Graham, corespondează cu Lambe și, într-o lucrare de-a sa din 1839, pledează pentru o dietă fără lactate și fără ouă, o alegere din punctul său de vedere mult mai benefică pentru sănătate. Prin urmare, prima apariție a termenului ”vegetarian” este înregistrată în 1843 și este utilizat cu sensurile atribuite astăzi cuvântului ”vegan” ( sursa: Istoria veganismului).

Prin urmare, veganismul este o formă de vegetarianism ce exclude tot ce ține de produse animale. O altă definiție ar fi că veganismul include un regim pe bază de plante.

Spre diferență de un regim alimentar anume, veganismul este o filosofie și un stil de viață care exclude exploatarea animalelor și în ceea ce privește industria modei, a cosmeticelor, a pieilor și a blănurilor și exclude chiar și mierea, deseori din suport pentru drepturile animalelor.

Academia de Nutriție și Dietetică recunoaște vegetarianismul și veganismul bine planificat ca fiind potrivit pentru toate stadiile de viață, că aceste diete sunt sănătoase, adecvate din punct de vedere nutritiv și chiar pot aduce beneficii sănătății prevenind și tratând anumite boli, fiind adecvate tuturor etapelor ciclului de viață: sarcină, lactație, pruncie, copilărie, adolescență, bătrânețe, inclusiv atleților. Surse: Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets și The Academy of Nutrition and Dietetics Publishes Stance on Vegan and Vegetarian Diets)

Unele cercetări au ajuns la concluzia că o alimentație bazată pe plante contribuie la un colesterol mic, o presiune a sângelui mai scăzută și o rată mai mică a bolilor cardiace, diabet de tipul 2 și unele forme de cancer ( sursa: Nutritional Update for Physicians: Plant-Based Diets).

Pentru mai multe informații despre acest stil de viață, recomandăm să accesați acest link.

Vegetarian vs. Vegan vs. Raw Vegan

Care este diferența dintre vegetarian, vegan și raw vegan?

În primul rând ultimele două tipuri enumerate au în comun faptul că nu includ niciun fel de produs de origine animală, singura diferență dintre vegan și raw vegan constând în modalitatea de preparare a mâncărurilor. Raw veganismul presupune o alimentație bazată exclusiv sau preponderent pe fructe și legume crude, nuci, semințe, fructe și legume uscate, și leguminoase care se pot înmuia în lichide fără a fi nevoie de prepararea termică a acestora. Temperatura maximă acceptată de gătire a alimentelor în dieta raw vegană este de 40-48 grade celsius.

Metodele de preparare în alimentația raw vegană sau crudivoră sunt: stoarcerea fructelor și a legumelor, amestecarea și mărunțirea acestora cu un blender, înmuierea, încolțirea și deshidratarea.

Ideea este că alimentele în stare crudă, naturală își păstrează mai bine proprietățile nutritive, vitaminele, mineralele, care se pot pierde sau se pot diminua prin fierbere și/sau prăjire.

Vegetarianismul și veganismul permite prepararea termică a alimentelor și peste 90 grade celsius, dar poate include și hrană crudă într-o anumită proporție.

Mâncare vegetarieni. Rețete vegetariene.

”Lasagna vegetariană cu sos pesto și ciuperci”, ”Plăcintă cu omletă la cuptor”, ”Brăduț din foietaj” sunt doar câteva exemple de rețete pentru vegetarieni.

Mâncare vegană. Rețete vegan.

”Ciuperci pane”, ”Tort de mere”, ”Năut cu pleurotus”, ”Cartofi crocanți la cuptor” sunt doar câteva dintre rețetele ce le puteți găsi pe acest link și le puteți experimenta.

Recomandăm Bosh.tv pentru o diversitate impresionantă de rețete bazate pe plante delicioase sau grupul pe Facebook: Ce mănâncă veganii.

Rețete raw vegane

”Tartă raw vegan de ciocolată cu cireșe”, ”Tort raw vegan cu cocos și multe fructe”,  ”Desert raw vegan cu dovleac” și multe alte rețete dulci și sărate puteți găsi accesând acest link.

Pentru mai multă inspirație în bucătărie, recomandăm să citiți și celelalte articole de pe blogul Natura Fresh: și să urmăriți și secțiunea Rețete & Gătit. Acolo vă pregătim surprize în curând!

În magazinul online NaturaFresh.ro puteți găsi și o gamă variată de produse vegetariene, vegane și raw vegane, cum ar fi: suplimente naturale, lapte vegetal, sucuri bio, dulciuri, produse fără lactoză, ciocolată raw vegană dar și cosmetice și produse pentru curățenie și întreținere. Deoarece știm că multe produse nu se găsesc în magazinele și supermarketurile obișnuite, pe NaturaFresh.ro puteți găsi o gamă largă de produse care vă pot ajuta să vă completați dieta alimentară aleasă.