În materie de dulciuri, ciocolata este cel mai iubit desert. Fie că este vorba despre ciocolată neagră, albă, cu zahăr sau ciocolată fără zahăr, cu cremă, cu biscuiți sau cu fructe, aceasta va rămâne în topul preferințelor întregii lumi la categoria „ceva dulce”. Se spune că dacă consumăm ciocolată, asta ne va face bine la inimă și la creier. Dar oare este adevărat?

Medicul Eric Ding, care lucrează în cadrul Departamentului de Nutriție la Școala de Sănătate Publică din Harvard, susține faptul că răspunsul la această întrebare este atât da, cât și nu. Acesta explică „Ingredientele din cacao pot fi sănătoase, dar batoanele de ciocolată bogate în calorii nu sunt neapărat sănătoase. Pudra de cacao provine din semințele prăjite de cacao. Este bogată în compuși vegetali denumiți flavonoide care, conform studiilor, au efecte benefice asupra riscului de boală cardiacă, precum și asupra fluxului sangvin la nivelul creierului.

Ciocolata este dulciul obținut prin adăugarea de zahăr, lapte și alte ingrediente la pudra de cacao. Astfel, adăugarea de grăsimi și zahăr contracarează, în parte, efectele benefice asupra sănătății ale pudrei de cacao.” (Dr. Eric Ding, Harvard School of Public Health).

Înainte de a oferi informații despre ciocolată fără zahăr, este important de aflat mai multe detalii despre cacao și ciocolată: ce este, de fapt, cacao, ce este ciocolata, cum se ajunge de la cacao la ciocolată, care sunt beneficiile consumului de cacao și așa mai departe.

Ce este cacao?

Theobroma cacao este denumirea științifică pentru arborele de cacao care rodește sub forma unor semințe. Acele semințe poartă denumirea de cacao. După ce se culeg, se lasă la uscat, iar apoi se macină, transformându-se în pulbere. Cercetătorii au descoperit faptul că denumirea cacao are originea în aztecă – cacahuatl – însă aceasta a fost, ulterior, preluată de o altă nație, mai specific de spanioli. Cacao reprezintă ingredientul principal în procesul de obținere al ciocolatei.

Boabele de cacao au în compoziția lor 2 stimulente – teobromină și cafeină –  și 1 derivat al dopaminei – salsolinol, pe lângă multe, multe alte substanțe. Teobromina are o acțiune stimulentă dar moderată și de durată asupra sistemului nervos central. Cafeina este mult mai puternică decât teobromina, însă aceasta se regăsește mai puțin în boabele de cacao. Despre acțiunea salsolinolului nu se cunosc informații.

Vorba aceea cum că ciocolata ne face fericiți este, cumva, adevărată. Dacă se consumă o cantitate, chiar și redusă, de cacao, se pot observa anumite efecte de euforie sau chiar exaltare. De ce? Datorită serotoninei – cacao crește nivelul de serotonină prin creșterea concentrației sangvine a acesteia.

Ce este ciocolata?

Ciocolata este un produs alimentar. Acesta este obținut din amestecul pudrei de cacao cu alte ingrediente: lapte, zahăr, diferite arome, creme sau fructe. Procesul este unul de durată.

În primul rând, fructele arborelui de cacao, care trebuie să fie foarte bine coapte, sunt culese, iar boabele din interiorul acestora sunt scoase. Acestea se lasă la fermentat pentru câteva zile. În timpul în care fermentează, boabele devin maronii și capătă, deja, gustul specific de cacao. După procesul de fermentare urmează procesul de uscare. Boabele sunt lăsate la soare pentru a fi complet uscate înainte de a fi trimite în fabricile care produc ciocolată.

Odată ajunse în fabrică, boabele trec printr-un proces de îndepărtare a tuturor impurităților care pot exista. Apoi se prăjesc pentru ca aroma de cacao să fie și mai puternică. După prăjire le este eliminata coaja. Boabele astfel obținute prin decojire au în compoziția lor o cantitate foarte mare de grăsime. După ce acestea sunt separate de coajă, se zdrobesc și se amestecă foarte bine. Datorită cantității mari de grăsime, în urma procesului de amestecare rămâne o pastă care mai este cunoscută și sub denumirea de lichior de cacao (fără a avea vreo legătură cu vreun strop de alcool – nu conțin alcool!).

Următorul pas este acela de a procesa acest lichior obținut până se extrage toată grăsimea din el. Această grăsime obținută în urma procesării este ceea ce se cunoaște ca unt de cacao care este folosit foarte mult în ciocolată. Resturile care rămân sunt, de fapt, pudra de cacao. Astfel că așa se obține ingredientele cele mai importante pentru ciocolată. Împreună cu acestea se amestecă lapte praf sau condensat, zahăr, vanilie și astfel avem 3 sortimente principale de ciocolată: ciocolată cu lapte, ciocolată albă și ciocolată amăruie (sau ciocolată fără zahăr / cu foarte puțin zahăr).

Calorii și valori nutriționale

Pentru că existe nenumărate sortimente de ciocolată fără zahăr care diferă de la producător la producător, de la marcă la marcă, de la o cantitate de cacao la alta, nu există valori standard de nutrienți. Astfel, valorile nutriționale se încadrează în următoarele intervale:

Ciocolată fără zahăr cu un procent de 50% – 60% cacao

  • calorii – 493 – 537 kcal
  • proteine – 5,8 – 6,5
  • carbohidrați – 50,7 – 54,6
  • lipide – 27 – 34,9
  • fibre – 1,8 – 8,4

Ciocolată fără zahăr cu un procent de 70% cacao

  • calorii – 512 – 597,6 kcal
  • proteine – 6,5 – 10,9
  • carbohidrați – 27,6 – 44
  • lipide – 30,1 – 58,4
  • fibre – 0 – 15

Ciocolată fără zahăr cu un procent de 80% cacao

  • calorii – 530 – 327,4 kcal
  • proteine – 8,2 – 10
  • carbohidrați – 14,7 – 21
  • lipide – 47 – 53,3
  • fibre – 0 – 15

Ciocolată fără zahăr cu un procent de 90% cacao

  • calorii – 451 – 648 kcal
  • proteine – 6 – 13
  • carbohidrați – 8 – 46
  • lipide – 31 – 59
  • fibre – 0 – 14

La un gramaj de 100 g de ciocolată fără zahăr cu 70-85% cacao se regăsesc într-un procent foarte mare din necesarul zilnic următoarele:

98% mangan / 89% cupru / 58% magneziu / 67% fier și 11g fibre

Cacao – beneficii pentru sănătate

Consumul de cacao are anumite beneficii pentru sănătate. Medicii cardiologi din Elveția și Statele Unite ale Americii consideră că produsul de ciocolată fără zahăr, sau ciocolată amăruie cu un procent de cacao de cel puțin 70% este „aspirină dulce”. Motivul este reducerea riscului de apariție a bolilor cardiovasculare și a incidenței trombozelor. Asta deoarece cacao conține foarte mulți polifenoli care protejează inima prin reducerea procesului de oxidare a lipoproteinelor cu densitate mică – adică LDL – colesterolul rău.

Cacao este și un antioxidant, iar cercetătorii au recunoscut efectul pozitiv al acestuia. Flavonele din cacao ajută la diminuarea cantității de depuneri care se pun pe pereții venelor, capilarelor, arterelor. Persoanele care nu au probleme de sănătate au raportat că văd o încetinire a procesului de îmbătrânire prematură la nivelul pielii. De ce? Datorită acestor antioxidanți.

Cercetătorii au pus foarte mult accent pe antioxidanții care se găsesc în cacao. Aceștia sunt fabricați de unele plante pentru a nu se degrada propriile lor celule, fiind expuse la diverși factori precum căldură, lumină, aer etc. În momentul în care ajung în organism, antioxidanții captează particulele de oxigen reactiv care omoară celulele și astfel se evită îmbătrânirea prematură a pielii.

Studiile realizate în acest domeniu susțin faptul că datorită consumului de ciocolată fără zahăr (sau ciocolată neagră, cum mai este cunoscută) se restabilește flexibilitatea arterelor. În același timp, celulele albe nu se mai prind de pereții arterelor, venelor, capilarelor și acest lucru este util în procesul de prevenire a aterosclerozei.

De asemenea, ciocolata neagră, sau ciocolată fără zahăr, contribuie la sănătatea vasele de sânge, acestea fiind protejate de diabetul de tip II. Un rol important îl au, din nou, polifenolii care nu lasă trombocitele să fie agregate. Agregarea acestora este ceea ce duce la boala denumită ateroscleroză.

Vârsta înaintată aduce cu sine multiple probleme printre care și declin de memorie. Cu ajutorul ciocolatei negre, funcțiile cognitive se îmbunătățesc și inversează efectele acestui declin. Acest lucru se întâmplă datorită compușilor antioxidanți.

De asemenea, atunci când mâncăm ciocolată (în special ciocolată fără zahăr deoarece nu are deloc, sau are foarte puțin zahăr și un procent mai mare de cacao), în creierul nostru se eliberează 2 substanțe: serotonină și dopamină. Acestea au un rol major în dezvoltarea depresiei, în special serotonina. Studiile de specialitate au găsit legături între un nivel scăzut al serotoninei și simptome depresive.

Lista beneficiilor pentru ciocolată fără zahăr și pudra de cacao pentru sănătate poate continua cu reducerea oboselii, senzația de sațietate – astfel că nu ajungem să consumăm prea multe calorii -, este bogată în minerale – în special magneziu care ajută la formarea unor noi țesuturi celulare -, conține calciu care se știe deja că este un factor foarte important în sănătatea oaselor, dinților și a unghiilor iar zincul pe care îl conține ciocolata neagră ajută la prevenirea anemiei. Pentru femei este un ajutor de nădejde în perioada pre-menstruală.

Consumând ciocolată fără zahăr se pot ameliora simptomele neplăcute din această perioadă. Din cauza acestei perioade, femeile experiențiază o poftă mult mai mare de dulce. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că apare un deficit de magneziu în organism. Ciocolata neagră, deoarece conține foarte mult magneziu, ajută enorm la ameliorarea durerilor, crampelor menstruale.

Produse cu ciocolată fără zahăr și cacao

A trecut foarte mult timp decât a apărut pentru prima dată ciocolata. În zilele noastre, acesta este un aliment care se regăsește în aproape orice. Fie că vorbim de ciocolată clasică, ciocolata neagră, ciocolată fără lactoză, ciocolată fără gluten și așa mai departe, ciocolata este un fenomen global. Există nenumărate modalități prin care putem consuma ciocolată și cacao. Atât în formă solidă, cât și în formă lichidă deoarece existe multiple sortimente de băuturi, vegetale sau nu neapărat, care conțin cacao sau chiar ciocolată.

Pe piață se regăsesc unele produse precum rondele expandate de orez cu ciocolată. Orezul este o sursă indubitabilă de energie datorită cantității mari de carbohidrați. Este sănătos și din prima faptului că nu conține deloc colesterol și ajută la menținerea  unei presiuni stabile a sângelui. Fiind foarte bogat în fibre și având antioxidanți, orezul poate ajuta prin a ajuta organismul să prevină sau să lupte împotriva unor forme de cancer. Chiar și în combinație cu cacao sau ciocolată, orezul este la fel de sănătos.

De asemenea, ciocolată fără zahăr se regăsește și sub formă de batoane de ciocolată cu cacao raw sau cacao eco, dar și sub forma de müsli cu semințe germinate cu ciocolată și alune sau pur și simplu ciocolată cu portocale, cireșe, zmeură și chiar ciocolată cu scorțișoară.

Pentru iubitorii de creme tartinabile de ciocolată și/sau alune, pe piață se regăsește și o variantă mult mai sănătoasă a acestora: ciocolată dark sub formă de cremă tartinabilă. Este un deliciu la micul dejun sau ca o gustare între mesele principale.

Biscuiții sunt adorați și ei, mai ales dacă conțin puțină ciocolată, nu-i așa? Se regăsesc și aceștia în diverse sortimente pe piață: biscuiți din ovăz cu ciocolată, cookie cu ciocolată, cookie cu migdale și ciocolată fără zahăr, cookie cu vanilie și ciocolată fără gluten și așa mai departe.

Concluzii și recomandări

În concluzie, consumul de cacao și ciocolată fără zahăr are multiple beneficii pentru organism. Cu toate acestea, se recomandă să fie evitate batoanele de ciocolată cu foarte multe calorii deoarece acelea sunt, de fapt, cele mai nesănătoase. Cacao consumată într-o formă cât mai pură poate fi o adevărată farmacie naturală pentru corpul nostru. Astfel că este de preferat să se consume ciocolată neagră cu un procent cât mai mare de cacao (specialiștii recomandă cel puțin 70%) deoarece aceasta are cele mai multe beneficii pentru organism.

Pentru că fructele, semințele mai corect spus, ale arborelui de cacao sunt foarte bogate în antioxidanți, acest lucru face ca ciocolată fără zahăr – neagră, amară – să fie o sursă excelentă de antioxidanți.

Așadar, generalizarea „Ciocolata nu e sănătoasă, îngrașă” etc. își pierde validitatea deoarece doar anumite tipuri sau feluri în care este procesată ciocolata nu sunt sănătoase și nu se recomandă a fi consumate. Ciocolată fără zahăr putem consuma mult mai mult decât putem consuma ciocolata cu zahăr, în același timp, însă, nu sunt benefice cantitățile foarte mari. Specialiștii recomandă consumul de ciocolată amăruie fie în prima parte a zilei, fie 1-2 pătrățele seara, după cină. Așa cum trebuie să avem grijă de noi în toate aspectele vieții, la fel trebuie să procedăm și cu ceea ce mâncă. Responsabilitate înainte de toate.

Dacă sunteți interesați să aflați mai multe despre alternative sănătoase pentru ceva dulce în dietă, vă recomandă în continuare și acest articol despre Xylitol sau alte numeroase articole de pe blogul NaturaFresh.ro, care încurajează un stil de viață sănătos.